צרו קשר לתכנון מסלול ללא עלות, וקבלו לילה חינם במלון!

    צרו קשר לתכנון מסלול ללא עלות, וקבלו לילה חינם במלון!

    קופיפי דון

    קו פי פי דון (תאילנדית: เกาะพีพีดอน, RTGS: Ko Phiphi Don, מבוטא [kɔ̀ʔ phīː.phīː dɔ̄ːn]) הוא האי הגדול ביותר בארכיפלג קו פי פי שבתאילנד. אורך פי פי דון הוא 9.73 ק"מ 2 (3.76 מייל 2): 8 ק"מ (5.0 מייל) אורך ו-3.5 ק"מ (2.2 מיילים). חלק מהאיים הם חלק אדמיניסטרטיבי מאאו נאנג שבמחוז קראבי. זהו האי היחיד בקבוצה עם תושבים קבועים, אם כי רובם עובדים זמניים המשרתים את הסחר התיירותי.

    כמו האיים האחרים בארכיפלג, פי פי דון הוא אי לא וולקני העשוי ברובו מאבן גיר. הוא כמעט מופרד לשני איים, אך שרשרת של אדמה שטוחה מחברת ביניהם. על רצועה זו שוכן היישוב הגדול ביותר באי, כמו גם רוב אתרי הנופש.

    2004 צונאמי

    פי פי דון בעקבות הצונאמי, מרץ 2005.

    יותר מ-1,000 בני אדם מתו ב-26 בדצמבר 2004 כאשר צונאמי היכה באי.

    מפרץ לוהדאלום נפגע בצורה הקשה ביותר, ורוב הבונגלוס והמסעדות שלאורך החוף נהרסו. יש אנדרטה לזכר הרוגי הצונאמי על החוף מול מפרץ לוהדאלום. בכל שנה יש טקס אזכרה קטן שבו בני משפחה וחברים באים לחלוק כבוד ולדבר על אלה שאיבדו. רגע של דממה נצפה בזמן פגיעת הצונאמי.

    היו שלושה גלים: הראשון הציף את מפרץ לוהדאלום, השני הרס את כל מבני העץ והשלישי והגדול ביותר הרס מבני אבן כאילו היו עשויים מחול. הצונאמי כולו נמשך שלוש דקות בלבד (בין השעות 10:29-10:32) אך הוא כמעט הרס את כל האי.

    איכות הסביבה

    סירה ארוכת זנב על החוף, פי פי דון

    בונגלו, אתר הנופש פי פי דון, 2006

    רוב איי פי פי נמצאים בשמורה ימית מוגנת, חלק מהפארק הלאומי האט נופאראט ת'רה-מו קו פי פי. אבל חלקים מפי פי דון נמצאים מחוץ לתחום השיפוט של הפארק, ותחת סמכותו של הארגון המנהלי של אאו נאנג טמבון (TAO) וממומן על ידו. תקציבו מבוסס על מספר התושבים הקבועים והרשומים ואינו מביא בחשבון את המבקרים. באי יש מעט מאוד תושבים מתועדים. רוב המשרתים את הסחר התיירותי הם תושבים רשומים במקומות אחרים בתאילנד. מספר התושבים, קבוע וזמני, מתגמד לעומת מספר המבקרים. לפיכך, ה-Ao Nang TAO מקצה רק כ-170 מיליון באט בשנה ל-Phi Phis. תת-מימון תרם לבעיות סביבתיות חמורות. 1

    פסולת מוצקה

    איי פי פי בשנת 2014 ייצרו בממוצע 25 טון פסולת מוצקה ביום, וקפצו ל-40 טון בעונת השיא שנמשכת בערך מנובמבר עד אפריל.  כל התיירים המגיעים לאי משלמים אגרה של 20 באט במזח טון סאי כדי לסייע ב"שמירה על ניקיון קו פי פי". הכסף, עד 20,000 באט ליום (2014), משולם לאחר מכן לחברה פרטית שתגרור כ-20 טון אשפה מהאי מדי יום לקראבי לסילוק. בשנת 2014, ה- Ao Nang TAO שילם 600,000 באט לחודש עבור שירות זה. איסוף ממבקרים מסתכם רק בכשליש מהסכום הדרוש לטיפול יעיל בפסולת המוצקה שנוצרת. 

    מים: ראויים לשתייה ופסולת

    על פי צוות מחקר מהפקולטה להנדסה של אוניברסיטת קסטסארט, פי פי דון סובל ממחסור חמור במים מתוקים נקיים. הבעיה נובעת מהתקופה של מיעוט הגשמים במקביל לעונת התיירות הגבוהה, שהוחרפה על ידי טיפול לא נכון בשפכים. בתקופה היבשה ביותר של השנה, מנובמבר עד אפריל, האי עמוס בתיירים, מה שגורם לביקוש למים לזנק. אין גשמים שימלאו את שתי בריכות המים המתוקים שהן המקורות היחידים למים מוזרמים באי. האספקה המוגבלת מעלה את עלות המים המוזרמים בצנרת, וכתוצאה מכך מניעה עסקים להטביע בארות כדי להקיש מי תהום. זה מוריד את טבלת המים. הורדת מפלס מי האקוויפר מאפשרת למי ים לחדור למי התהום. בנוסף, מתקן טיהור המים של האי אינו יכול להתמודד עם נפח מי השפכים הנוצרים, כלומר עודפי שפכים לא מטוהרים נשטפים לים, שם הם גם מזהמים את מי התהום. בהיעדר השקעה משמעותית בתשתיות, החוקר הראשי של קסטסארט המליץ להגביל את מספר המבקרים לכושר הנשיאה של האי: 12,000 עד 27,000 איש ביום. המלצתה הוכנה ב-2015 על ידי חבר במועצה הלאומית לרפורמה בתאילנד, שכינה את פי פי "שכונת עוני" והמליץ להגביל את מספר התיירים.